דף הבית ›› מאמרים גיטרה ככלי הלחנה
מאמרי גיטרה: גיטרה ככלי הלחנה

מתחילים את צעדכם הראשונים בתור מלחינים וחושבים על הגיטרה בתור כלי עבודה, או אולי התחלתם ללמוד גיטרה וחשבתם גם להתחיל לנסות להלחין, קצת על הגיטרה בתור כלי הלחנה.

מה הוא כלי הלחנה

בפשטות כל מלחין משתמש בכלי מסויים להלחנה במיוחד אם לא מדובר במלחינים מלומדים הכותבים את יצירותיהם בעזרת תווים על גבי חמשות ורובו הגדול של מלחיני המוזיקה הלא קלאסית הם מלחינים שכאלה…

כלי הלחנה יכול להיות כל כלי בעצם, אך לרוב על-מנת להלחין שירים המלחין ישתמש בכלי הרמוני כגון: גיטרה או פסנתר ולא בכלי מונופוני (מנגן רק צליל אחד כל פעם) כגון: סקסופון או חליל..

מה בדרך כלל

כלי ההלחנה הפופולרי ביותר בקרב מלחינים הוא הפסנתר דוקא ולא הגיטרה החביבה עלינו יותר… :-) יש לכך כמה סיבות שונות וביניהם: א) הפסנתר מכיל את כל האופציות כביכול. גם הרמוניה, גם מלודיה, גם נמוכים גם גבוהים, גם שילוב של נמוכים וגבוהים בקלות, בקיצור כלי כם יכולות :-) ב) הפסנתר הוא אחד הכלים הקלים יותר לנגינה והוא לא דורש מימנות מיוחדת לנגינה בסיסית כך שאפילו מליחן שלא יודע לנגן על אף כלי (דבר נדיר אומנם) יכול לנגן על פסנתר כדי למצוא בקלות את הצלילים שהוא מחפש… ג) מבחינה פיזית הפסנתר כמעט לא דורש מאמץ בניגוד לסקסופון, גיטרה, וכלים אחרים שדורשים מאמץ פיזי כלשהו בין בצוואר, בין באצבעות וכדומה… כך שמאמץ קצת מפריע לריכוז בהלחנה לפעמים…

אז מה לגבי גיטרה

אז על אף שפסנתר הוא כלי ההלחנה הפופולרי ביותר גם הגיטרה בהחלט יכולה לשמש ככלי הלחנה ואכן המון אומניים של מוזיקה פופולרית משתמשים בגיטרה ככלי הלחנה. מה שכן יש לזה גם יתרונות וגם חסרונות. אחד היתרונות הבולטים הוא שגיטרה יודעת לתת "אווירה", להכניס את הלחין לתוך מצב רוח מסויים על-ידי אקורדים מסויימים בפוזיציות וטנשנים מסויימים וגם במידה וצריך להכניס קצת "דרייב" וקצב לאווירה ממש בקלות על-ידי הפריטות השונות. אחד החסרונות הבולטים וכדאי מאוד להיות מודעים אליו כדי לברוח ממנו הוא שהגיטרה עלולה בקלות לקבע אותנו ללחנים מאוד מסויימים אם הנגינה שלנו היא מאוד מצומצמת. לכן רצוי לפתח כל הזמן את הנגינה בגיטרה כדי שיהיה לנו גם החופש האמיתי להלחין בעזרת הגיטרה.

לסיכום

הגיטרה היא אמנם לא כלי ההלחנה הפופולרי או המומלץ ביותר, אך בהחלט יכולה לשמש כאחד ואכן המון אומנים משתמשים בגיטרה ככלי הלחנה, אך מצד שני כדאי מאוד לדעת את החסרונות מול היתרונות כפי שצוינו כדי לנצל אותה ככלי הלחנה יעיל באמת. בהצלחה.

נא לשתף קצת :)

שתף ב- שתף ב- שתף ב-