דף הבית ›› מאמרים "הסוד" (איך הופכים באמת לגיטריסט)
מאמרי גיטרה: "הסוד" (איך הופכים באמת לגיטריסט)

אתם כבר לומדים גיטרה או שרק עכשיו התחלתם לנגן... בכל מקרה יש דבר אחד שאם תדעו אותו ותעשו אותו אתם בדרך להיות נגני גיטרה תותחים!

הקדמה

הגיטרה היא כלי מדהים וככל שמתקדמים יותר בנגינה, כך מגלים את זה יותר ויותר. המעבר הזה מלא להצליח משהו ועד להצליח אותו הוא סוד העניינים וכשהצלחת משהו שלא הצלחת עד עכשיו בפעם הראשונה ישנה תחושת סיפוק אדירה (שחולפת אחרי כמה זמן והופכת כבר לחלק מהנגינה, אז כבר עוברים לאתגר הבא).

צריך להבין יסוד חשוב לגבי הנגינה בגיטרה והוא התרגול!

ההבדל היחיד בין אנשים שהפכו לגיטריסטים לבין אנשים שנשארו "יודעים לנגן בגיטרה" הוא התרגול! ואם נפרט את זה יותר לעומק – החזרה!

כל דבר בחיים שנעשה הרבה פעמים יהפוך למשוכלל יותר, טוב יותר ופשוט יותר בשבילנו וכך גם הנגינה בגיטרה.

במאמר מוסגר: אם נתבונן בטבע נוכל להתפאל מכוחה האמיתי של חזרה. ליד נחלים ואגמים ובכלל במקומות שונים תוכלו לראות סלעים שיש בהם שקע עגול וחלק. השקע הזה למרבה הפלא נוצר על-ידי מים. נשמע מגוחך אבל מים (החומר הכי גמיש וחסר צורה מצליח לבקוע ממש את הסלע (החומר הכי נוקשה ולא גמיש שיש). מה סודם של המים? החזרה! מליון טיפות באותה צורה ובאותה נקודה בוקעות סלע! אז נחשו מה מוח עקשן אחד יכול לעשות לעצמו עם מספיק התמדה… :-)

אבל גם לחזרה יש צורה נכונה וצריך לדעת אותה כדי לנצל נכון את הזמן ולראות התקדמות משמעותית בכל יום ממש בנגינה בגיטרה! אז הנה כמה נקודות חשובות שאם תבחרו ליישם כשיטות תרגול ותתמידו בהם תוכלו להרגיש את ההתקדמות בנגינה בצורה מואצת ולהפוך לגיטריסטים באמת!

כוחה של קביעות

קודם כל צריך להבין שלתרגול יש כוח רק דרך החזרה! אם תעשו כל תרגיל שתצטרכו לתרגל בגיטרה רק פעם אחת ביום, אין בזה שום תועלת. תתרגלו להתקע על תרגיל אחד לפחות במשך חמש דקות של רצף בלתי פוסק.

מעבר לזה חשוב מאוד להיכנס למסגרת של אימונים קבועים בתור בסיס. שימו לעצמכם ביומן בתור התחלה אפילו רק ארבע קוביות של אימון קבוע, שעה כל אחת, מפוזרות על ארבעה ימים.

לפעמים אנחנו מתאמנים עם הגיטרה הרבה מאוד בשבוע מסויים או יום מסויים ולא מתאמנים בכל בשבוע או יום אחר ואין בזה התקדמות קבועה שתהפוך אותנו לנגני גיטרה! חשוב מאוד לשים לעצמנו כמות לא בהכרח גדולה אבל בהכרח קבועה של אימונים קבועים בנגינה בגיטרה שיתנו לנו קודם כל מינימום התקדמות קבועה בשבוע שעליה כמובן שנשתדל תמיד להוסיף, אבל אף-פעם לא נוריד ממנה.

מטרונום בתור מאמן אישי צמוד

לפעמים נדמה לנו שאנחנו מתקדמים כל פעם קצת, אבל בתמונה הגדולה אנחנו רואים שאנחנו כבר הרבה מאוד זמן מנגנים בגיטרה פחות או יותר באותה רמה. הסיבה לכך היא פשוטה. אם כבר סיגלנו לעצמנו אימון קבוע לנגינה בגיטרהואימצנו את שיטת "החזרה העיקשת" בה אנחנו מתרגלים כל פעם אך ורק תרגיל אחד במינימום של חמש דקות חזרה ברצף בלתי פוסק (בלי מעבר באמצע לתרגילים אחרים או לכוס קפה) אין ספק שנרגיש שאנחנו מתקדמים קצת בכל אימון. הבעיה שאין מי שצופה עלינו ומתריע שהיום התקדמנו מאוד יפה, רק שאתמול התקדמנו את אותה התקדמות :-)

לדוגמא: אם נרצה לפתח את טכניקת הנגינה המהירה בגיטרה, נרגיש שבכל אימון התקדמנו קצת וניגנו מהר יותר בסוף האימון מבתחילתו, אבל על-מנת לדאוג שההתקדמות תהיה גם משמעותית בטווח הארוך אנחנו חייבים לשים לעצמנו סוג של סטופר שידאג להזכיר לנו מה הנקודה שממנה הפסקנו באימון שעבר על-מנת שלא נתקדם שוב אבל מאותה נקודה שהתחלנו בה אתמול.

לכן חשוב לעבוד עם מטרונום ובעיקר עם מחברת אימונים! בכל אימון צריך לרשום מה ההישג שסיימנו בו אתמול לדוגמא:
"פירוק סולמות בשלוש פוזיציות" – 170bpm ואז באימון הבא להתחיל את האימון מאותה נקודה. כך נוכל לראות באמת התקדמות מצטברת לאורך טווח ולא נדרוך במקום.

יסודיות

הרבה פעמים יש נטייה לרוץ קדימה כדי להרגיש שאנחנו באמת מתקדמים מתוך הלחץ שנדמה לנו שאנחנו לא דוחפים מספיק קדימה. השיטות שדיברנו עליהם עד עכשיו נועדו למנוע את המצב של דריכה במקום, אך מצד שני אין טעם בהתקדמות סרק אם אנחנו לא ממש שולטים בכל מה שתרגלנו בנגינה בגיטרה, לכן חשוב מאוד לא להתקדם בצורה של דילוגים, אלא בצורה של צעדים שלמים ויסודיים (ושוב עיקביים כמובן) שבה אנחנו באמת צוברים שליטה בגיטרה וידע שמקדם אותנו באמת לתמונה השלמה של נגן גיטרה אמיתי.

מורה לגיטרה

כל מה שדיברנו עליו עד עכשיו נכון רק במידה ואתם לומדים עם מורה ויש לכם מישהו שמוודה פעם בשבוע שאתם לא מתרגלים ומיתרגלים לטעויות. (הטעויות הקטנות הם אגב הכי חמורות ויהפכו את הנגינה שלכם בגיטרה לפשוט לא טובה).

לסיכום

חזרה אינטסניבית ויסודית על תרגילי הגיטרה תוך כדי קביעת זמנים קבועים בשבוע לתרגול הגיטרה ויחד עם מעקב ברישום של הביצועים האחרונים ומעקב של מורה יביאו אתכם לאט ובביטחה לתואר הנחשק גיטריסט :-)

בהצלחה! ואל ייאוש…

נא לשתף קצת :)

שתף ב- שתף ב- שתף ב-