דף הבית ›› מאמרים באיזה מפרט כדאי להשתמש
מאמרי גיטרה: באיזה מפרט כדאי להשתמש

אולי לא כולם ערים לזה, אבל יש סוגים שונים של מפרטים ויש לזה השלכה לגבי הצליל המופק מהגיטרה. בואו נלמד קצת על ההבדלים והסיבות לבחור מפרט כזה או אחר...

ישנם הרבה סוגים של מפרטים לגיטרה

המפרטים נראים בערך אותו סיפור במבט ראשון: חתיכת פלסטיק בצורת משולש, מה כבר יש לבחור כאן, אך האמת היא שיש המון שוני בין הסוגים השונים של המפרטים לגיטרה, בין בצורה, בין בגודל ובעובי ובין לפעמים אפילו בחומר. לכן כדאי להתחיל טיפה להכיר את ההבדלים וכך להיות יכולים לבחור את המפרטים המתאימים לכם ביותר.

מצבים שונים מפרטים שונים

בחירת מפרט היא לא פעולה חד-פעמית של בחירת מפרט קבוע ואיתו תשארו כל חייכם :-) החכמה הגדולה בבחירת מפרטים היא גם לדעת מתי להשתמש במפרט כזה לגיטרה ומתי להשתמש במפרט כזה לגיטרה… אומנים מקצועיים לפעמים יחליפו סוגי מפרטים עשרות פעמים תוך הופעה אחת.

קצת על ההבדלים

אחד מההבדל הידועים הוא עובי המפרט. למה עובי המפרט חשוב? הוא חשוב מאוד כי הוא ישנה את הצליל שתפיק הגיטרה שלכם באופן דראמטי לפעמים והוא גם ישפיע מאוד על יכולת הנגינה שלכם. לדוגמא אם תרצו לנגן קטע דיסקו/פאנק של פריטות מהירות עם אפקט ה"wha wha" המפרט המתאים ביותר יהיה מפרט דק ולא עבה שיאפשר לכם תנועה מהירה ומשוחררת על הגיטרה ולא יצור התנגדות גדולה מול מיתרי הגיטרה. ואם לעומת זאת תרצו לנגן קטע של ליקים של פאנק או דגשים על באסים חדים, תרצו דוקא להשתמש במפרט עבה יותר שיצור התנגדות גדולה יותר מול מיתרי הגיטרה.

מבחינת הצליל ככל שתרצו סאונד באסי יותר תבחרו מפרט עבה יותר שיוצא מהגיטרה יותר באס (צלילים נמוכים), וככל שתרצו יותר טראבל (צלילים גבוהים) תבחרו במפרט דק יותר שיוציא מהגיטרה יותר טראבל.

מבחינת צורת המפרט ישנם שני הבדלים עיקריים, האחד הוא צורתו של המפרט והשני הוא גודלו של המפרט. הגודל של המפרט פחות משפיע על הסאונד ויתר משפיע על הנוות לנגינה וגם על רמת הדיוק שתוכלו להגיע אליה בנגינה בגיטרה. ככל שהמפרט קטן יותר כך רמת הדיוק גבוהה יותר ולכן לדוגמא במוזיקת הג'אז נוהגים להשתמש בדרך כלל במפרטים קטנים יותר. מבחינת הצורה עיקר ההבדל הוא רמת השפיציות או עיגול של סוף המפרט (הכיוון שאיתו נוגעים במיתרי הגיטרה). ככל שסוף המפרט יהיה חלק יותר (עגול יותר) כך צליל הגיטרה יהיה עמום יותר (יותר מתאים בדרך כלל לליווי) וככל שסוף המפרט יהיה שפיצי יותר כך צליל הגיטרה יהיה חד יותר (ומתאים יותר לסולואים).

חומר ביד היוצר

הנושא האחרון הוא החומר ממנו עשוי המפרט. כאן אין כמעט הבדלים מכיוון שרובם הכמעט מוחץ של המפרטים הוא מפלסטיק, אך ישנם גם מפרטים מברזל ומפרטים מעץ שהם מפרטים נדירים אך קיימים. מומלץ לנסות גם אותם ולנגן איתם קצת כדי לקבל מושג על הצליל המיוחד שהם מפיקים מהגיטרה שמן הסתם לא יתאים לכל דבר, אך לפעמים יתן לכם בדיוק את הצליל שאתם מחפשים לשיר ו קטע נגינה ספציפי בגיטרה. הסאונד של מפרטי העץ בדרך כלל הוא שילוב של מחוספסות עם עמימות חמה ולעומת זאת הסאונד של מפרטי הברזל הוא בדרך כלל סאונד חד יותר ומחוספס בהחלט.

העיקר זה האוזן

כל מה כתבנו פה הוא בתיאוריה, למעשה מה שצריך לעשות הוא פשוט לקנות דוגמית מכל סוגי המפרטים ולנגן קצת עם כל אחד מהמפרטים על הגיטרה שלכם כדי לשמוע את הצליל שהוא מפיק מהגיטרה, להכיר אותו ולדעת עם הזמן להתאים לעצמכם את המפרטים שמתאימים לכם יותר ומתאימים לסאונד שאתם מחפשים בכל שיר ושיר.
בהצלחה.

נא לשתף קצת :)

שתף ב- שתף ב- שתף ב-