דף הבית ›› מאמרים לנגן גיטרה ולשמוע גיטרה
מאמרי גיטרה: לנגן גיטרה ולשמוע גיטרה

התחלתם ללמוד גיטרה עם מורה לגיטרה, או שאולי אתם אפילו מנגנים כבר כמה זמן ומרגישים התקדמות, אבל עדיין משהו חסר... יכול להיות שהאזניים לא התפתחו יחד עם הידיים ואולי כדאי לכם שהם יתפתחו :-)

פיתוח שמיעה

פיתוח שמיעה הוא אחד התכומים החשובים במוזיקה והוא הדבר העיקרי שהופך מוזיקאי למוזיקאי טוב או מוזיקאי רע לחילופין. גם לנו הגיטריסטים פיתוח השמיעה הוא מרכיב קריטי מאוד בנגינה בגיטרה והוא המבדיל העיקרי אולי בין נגני גיטרה גדולים לנגני גיטרה פחות טובים (כמובן עם עם עוד כמה מרכיבים בדרך…)

מנגנים עד כמה ששומעים

כדי להתחיל לשפר את הנגינה באמת אנו מוכרחים להתחיל לשמוע! בהתחלה נרצה לשמוע באופן כללי לדוגמא את ההרמוניה במוזיקה (האקורדים) וככל שהזמן יעבור נרצה לשים לב ולדעת לזהות יותר פרטים (ממנגינות ועד לאיזה מיתר בדיוק ניגן בגיטרה ובאיזה צורת לחיצה הגיטריסט ישתמש).

אין סוף לרמה שאפשר לפתח את השמיעה וממילא גם את הנגינה בגיטרה ואם תעקבו אחרי נגני הגיטרה הגדולים תוכלו לראות שהגדולים באמת הם בעלי השמיעה הטובה באמת. לכן כדי להתחיל להכיר את תחום פיתוח השמיעה ולהשקיע בו חלק מהזמן אותו אתם משקיעים בלימוד ואימון הנגינה בגיטרה.

שלבים שונים בשמיעה

כדי להתחיל לפתח את השמיעה ולשפר על-ידי זה את הנגינה בגיטרה לאין שיעור רצוי לעשות צעד צעד ולא לנסות לקפוץ שלבים ובכך גם לבזבז זמן על פעולות שלא יועילו באמת לפיתוח שמיעה וגם להגיע אולי לייאוש די מהיר. לכן קחו לכם כל פעם סדרה של תרגילים המתאימים לשלב שבו אתם נמצאים ותנו לעצמכם זמן על התרגילים האלה לפני שאתם עוברים לשלב הבא רק אחרי שתרגישו ממש נוח וקל עם התרגילים הנוכחיים.

שלבים אפשריים
אנו נותנים כאן הצעה לחילוק השלבים ולתרגילים בסיסיים אך ניתן לבנות תוכנית עבודה אישית על-פי מה שיראה לכם ואין שום חיוב לעבוד לפי שלבים אלה שבחרנו על-מנת להצליח.

שלב 1 – שעון מעורר

מומלץ לפני שנכנסים ממש לתרגילים עצמם להתחיל עם שלב ה"שעון מעורר" לאוזן" כדי לתת לאוזן הקדמה לתוכנית האימונים כדי לא לגרום לה לשוק שרק יסגור אותה מלשמוע במקום לפתוח אותה כמו שאנחנו רוצים שיקרה. בשלב הזה אנו ממליצים פשוט לקחת כל יום במשך שבוע 10 דקות בהם מקשיבים למוזיקה (כמעט לא משנה איזה) אבל להקשיב לו באופן מפורט ולא כללי. זאת-אומרת נסו להתחיל להפריד תחילה בין הכלים ולהבין מה כל כלי מנגן ואיפה הוא נפגש עם שאר הכלים (לדוגמא איפה הבס נופל תמיד על התופים וכזומה…) ונסו אפילו לצמד מדי פעם לכלי אחד ולשיר רק את התפקיד שלו. השלב הזה הוא פתיחה מצוינת לכל עבודת השמיעה.

שלב 2 – הכרת היחסים בין הצלילים

תרגיל פשוט ונחמד שיכניס אתכם כבר בשלב הזה למצב הרבה יותר מודע אל הצלילים שאתם שומעים והיחס שבניהם.
התחילו לשיר את המניגנה הפשוטה והידועה של "סולם דו מז'ור":
דו רה מי פה סול לה סי דו.
אחרי שתשירו כמה פעמים ותרגישו נוח עם הסולם נסו עכשיו לשיר אותו בצורת מדרגות עולות ויורדות באופן הבא:
דו רה דו
דו רה מי רה דו
דו רה מי פה מי רה דו
דו רה מי פה סול פה מי רה דו
וכן הלאה… בכל פעם מוסיפים צליל אחד, עולים עד אליו ויורדים חזרה לדו.

אחרי כמה זמן של תרגול כזה, התחילו לשיר את הצלילים בקפיצות, לדוגמה:
דו מי דו, דו סול דו, דו רה פה וכדומה… כך שלאט לאט ממה תשלטו כבר ביחסים שבין הצלילים.

שלב 3 – נכנסים פנימה

בשלב הזה נתחיל קצת פתוח את האוזן פנימה לתוך המוזיקה כדי לשמוע קצת יותר בפירוט. קחו את הגיטרה ונגנו בכל פעם שני צלילים על שני מיתרים שונים יחד. תנו לצלילים להתנגן פעם או פעמיים ועכשיו נסו לשיר את שני הצלילים (בלי שניגנתם אותם אחד אחרי השני, אלא רק יחדיו). אחרי ששרתם בדקו את עצמכם ואם טעיתם תקנו את עצמכם ותמשיכו לצמד הצלילים הבא. כשתרגישו כבר נוח מאוד עם התרגיל ותוכלו לקלוע לצלילים הנכונים בסיבוב רצוף של 20 זוגות התחילו את אותו התרגיל עם שלושה צלילים.

שלב 4- זכירת מנגינה ומציאה

קחו שיר אחד שעליו תעבדו (לא משנה איזה סגנון) והקשיבו למנגינה הראשית. נסו לזכור אותה. ועכשיו פשוט נסו למצוא את המנגינה על הגיטרה. פשוט ממש. רק חשוב לעשות את זה בצורה עקבית כדי שהתרגיל יהיה יעיל. זאת-אומרת מצאו צליל אחרי צליל באופן רגוע ולא ממהר. קודם רק הצליל הראשון, אחר-כך רק השני ואז מחברים את שניהם וכו'… עם הזמן כמובן תרגישו
קפיצות ותוכלו למצוא מספר צלילים יחד וזה נפלא, רק אל תנסו להכריח את השלב הזה לבוא תנו לבוא לבד תוך עבודה מתונה.
בדיוק באותה דרך התחילו לנסות למצוא גם מנגינות שהם לא המנגינה העיקרית של השיר אלה תפקידי כלים מלווים בשיר.

שלב 5 – זכירת ומציאת הבס

הבס הוא חלק חשוב מאוד בשיר והוא בדרך כלל גם הבסיס לשלב הבא שנתעסק בו שהוא ההרמוניה (האקורדים המלווים את השיר) לכן רצוי מאוד להתחיל להתידד איתו ולהרגיש נוח למצוא אותו. פשוט התחילו ליישם את אותו התרגיל הקודם של מציאת המנגינות רק הפעם על תפקידי הבס בשירים שונים (הבס הוא גיטרה עם ארבעה מיתרים בדרך כלל שמנגנת צלילים נמוכים מאוד ובדרך כלל מנגנת תפקידים מאוד מינימליים (לא הרבה צלילים כל תיבה).

שלב 6 – מציאת ההרמוניה

אחרי שכבר יש לנו שליטה בסיסית בחיסים שבין הצלילים וכבר הצלחנו להפריד בין הצלילים באוזן, למצוא אותם על צוואר הגיטרה ואפילו לשמוע טוב את הבס המוביל את השיר עכשיו נתקדם לשלב בו נדע למצוא את ההרמוניה של השיר.

השלב הזה כבר דורש לימוד יותר אינטנסיבי עם מורה הגיטרה, אבל נדבר על מה שאפשר לעשות לבד כדי בכל-זאת להתחיל לפתח את התחום הזה של השמיעה. בהתחלה תרגיל נפלא שתוכלו לעשות הוא פשוט לחפש אתרים המספקים אקורדים של שירים או חוברות של אקורדים לגיטרה / פסנתר ולבקש ממישהו שירשום לכם על הדף את כל האקורדים של שיר מסוים רק לא בסדר הנכון.

עכשיו התפקיד שלכם יהיה להתחיל לחפש את הסדר הנכון אחרי שעברתם על כל האקורדים ובדקתם שאת כולם אתם יודעים לנגן. עברו אקורד אקורד ונסו לאט לאט לחבר בין האקורדים שאתם יודעים שאמורים להשתתף בשיר ובין השיר, בהתחלה רק הבית אחר-כך הפזמון וכן הלאה, גם כאן כמו בתרגילי הוצאת המנגינות חשוב מאוד ללכת צעד צעד לאט לאט ולא לנסות לרוץ ולקפוץ בשלבים. קחו לעצמכם משימה למצוא שיר אחד כל יום ואפילו אם לא תצליחו מובטח שהשמיעה ההרמונית שלכם תשתפר בצורה בלתי רגילה עם הזמן.

אחרי זמן ממושך של תרגילים כאלה תוכלו להתחיל לבקש מאותו אחד שרושם לכם את האקורדים שלא כסדר להחסיר אקורדים עד שתגיעו לשלב שבו כבר תוציאו את האקורדים ממש לבד, אך שוב זה כמובן שלב שיהיה קל בהרבה עם לימוד נכון ותרגילים נכונים של מורה לגיטרה.

שמיעה נעימה ובהצלחה!

נא לשתף קצת :)

שתף ב- שתף ב- שתף ב-